کمیته نظارت در روسیه در طی مبارزه با تلگرام، کار و تجارت صدها شرکت را متوقف نمود، بیشتر این شرکت ها تجارت های کوچک و متوسط داشته اند. چگونه می توان، از آدرس و وب سایت خود محافظت کرد و هزینه آن چقدر است؟

تضاد و مشکلات بوجود آمده میان کمیته نظارت و تلگرام، مشکالت غیرمنتظره ای برای بسیاری از شرکت ها به وجود آورده است، به عنوان مثال برخی وب سایت ها باز نمی شود، ترافیک و سرعت در اینترنت در حال کاهش است و پروژه ها مختل شده اند.

در واقع به عقیده بسیاری از مخالفان از جمله وکیل شرکت بین المللی «ایلیاشن و شرکا»، در این پرونده نه دادگاه و نه قانونگذار و نه کمیته نظارت، ماهیت اینترنت را درک نمی کنند. به عنوان مثال، به طور کامل دسترسی کاربران به منابع اینترنتی چون لینکدلن و تلگرام بسته شده است. شما می خواهید کل اینترنت را قطع کنید!»

در عین حال بر اساس اطلاعات منتشر شده از کمیته نظارت، قرار بود وضعیت بیش از  ۴۰۰ منبع اینترنتی مورد تجدید نظر قرار بگیرند. اما در هشتم ماه می، کمیته نظارت به دلیل اختلال های پیش آمده در برنامه شرکت ها در راستای فیلترینگ تلگرام، آدرس آی پی بیش از ۳.۷ میلیون «گوگل کلود» را مسدود کرده اند. در آغاز ماه می نیکولای نیکیفوف وزیر ارتباطات اعلام نمود که پیام رسان وایبر به احتمال زیاد تحت ممنوعیت در روسیه قرار می گیرد، در حالی که پیشنهاد این طرح در خصوص فیس بوک نیز در پاییز سال ۲۰۱۷ مطرح شده بود. چگونه می توان کسب و کار را با قوانین جدید در روسیه سازگار کرد؟

سازمان نظارت بر رسانه های روسیه روز ۶ آوریل ۲۰۱۸ از دادگاه درخواست نمود تا به خاطر امتناع تلگرام از واگذاری کلید های رمزگشایی به سازمان امنیت فدرال روسیه، مجوز فیلترینگ این پیام رسان را صادر کند. از سوی دیگر، وکلای مدافع تلگرام اعلام کردند مطالبات سازمان امنیت روسیه به دلایل فنی قابل اجرا نیست. آقای پاول دوروف، موسس تلگرام اعلام کرد این پیام رسان به چنین کاری تن نخواهد داد؛ چرا که مدافع آزادی بیان و مصونیت زندگی شخصی افراد از ورود دیگران به آن است. در نتیجه روز ۱۳ آوریل یکی از دادگاه های محلی مسکو درخواست سازمان نظارت بر رسانه های روسیه درباره فیترینگ تلگرام در روسیه را قبول کرد. رای دادگاه باید فورا اجرا شود، اما وکلای مدافع تلگرام حق درخواست تجدید نظر در خصوص این موضوع را دارند. اولین واکنش به مسدود شدن پیام رسان تلگرام در زیر آمده است:

تلگرام، برای انتقال داده های خود از هزاران آی پی آدرس و خدمات وب سایت آمازون، گوگل کلود، دیجیتال اوشن، مایکروسافت آزور و غیره استفاده می کند.  از آنجا که بازی موش و گربه تلگرام و کمیته نظارت ادامه دارد، صدها وب سایت دیگر که با استفاده از آی پی خدمات شرکت های مورد استفاده تلگرام بهره می بردند، نیز تحت تاثیر این فیلترینگ قرار گرفتند و آدرس آنها مسدود شد. اما این شرکت ها هیچ ارتباطی با پیام رسان تلگرام نداشتند. به عنوان مثال، در تاریخ ۱۷ آوریل در راستای اجرای فیلترینگ تلگرام، دسترسی به ۱۶ میلیون آدرس آی پی برای شرکت هایی که از هاستینگ گوگل و آمازون استفاده می کردند با اختلال رو به رو شد.

دو غول فناوری یعنی گوگل و و-کانتکت و همچنین شرکت های کوچک با این مشکلات رو به رو شدند. یک شرکت بزرگ می تواند زیرساخت فناوری اطلاعات خود را ایجاد می کند و به طور همزمان با استفاده از خدمات هاستینگ و میزبانی چند سرویس دهنده، فعالیت خود را توسعه دهد. اما برای شرکت های کوچک و متوسط، مشکلات دسترسی به خدمات ذکر شده به راحتی حل نمی شود. زیرا این شرکت ها تمام منابع فناوری اطلاعات خود را از یک شرکت میزبان هاستینگ دریافت می کنند. اگر آدرس های این شرکت ها به لیست سیاه افزوده شود، آنها به راحتی نمی توانند درصدد رفع مشکل بر آیند.

به عنوان مثال، شبکه اجتماعی تجاری Blockchain EvoDesk به عنوان یک شرکت کوچک با این مشکلات مواجه شده است. به نقل از بنیانگذار این شرکت آقای ویچسلاو زالاتوخین، «اولین زنگ خطر قفل تلگرام بود، سپس در کار شبکه اسکایپ اختلال ایجاد شد و متوقف شد - ما هیچ کانال ارتباطی با همکاران و مشتریان نداشتیم. در نهایت برنامه نویسان کامپیوتری راهی غیرمنتظره یافتند. آنها پیام رسان خود را ایجاد کردند، تا شروع به برقراری ارتباط با کارکنان کنند. اما این راه حل تا پایان ماه آوریل پایان نیافت، این سرورها یکی پس از دیگری با اختلال رو به رو شدند. برخی از مشتریان نمی توانستند به حساب های خود وارد شوند و ترافیک این شبکه تا  ۱۷ درصد تنزل پیدا کرد. این اختلال چند روز به طول انجامید و شرکت متحمل خسارتی برابر ۴۰۰ هزار روبل (معادل ۶ هزار و ۴۵۰ دلار) شد.

راه حل هایی برای محافظت از سایت شما

استفاده از وی پی ان و خدمات پروکسی ارزان ترین راه حل ممکن است، شما باید یک برنامه آموزشی را در میان کاربران اجرا کنید. الکسلی بولدیریف، مدیر کل سیستم یکپارچه سازی سیستم «آیتونیکا»، پیشنهاد می کند که ما باید مشتریان را متقاعد کنیم که خدمات وی پی ان یا پروکسی را برای دور زدن فیلترینگ نصب کنند.

خدمات رایگان وی پی ان و پروکسی اغلب به آرامی کار می کنند اما وی پی ان های غیررایگان قابل اعتماد تر هستند و هزینه های چند صد تا چند هزار روبلی در سال را در بر دارند. به عنوان مثال، شرکت کاسپرسکی برای اتصال پنج دستگاه به وی پی ان، هزینه ۱۷۹۰ روبل (معادل ۲۹ دلار) از کاربران دریافت می کند.

به عقیده یکی از کارشناسان، «استفاده از وی پی ان آسان و ارزان است. اما به احتمال زیاد، اکثریت مردم صبر و حوصله انجام این کار و یا تنظیمات وی پی ان  بر روی کامپیوتر خود را ندارند.» به عنوان مثال اگر خدمات حسابداری آنلاین یک شرکت قفل شود، هزینه آن تا ۱۰۰ هزار روبل (۱۶۰۰ دلار) است. شرکت های بزرگتر امکان اختصاص دادن یک سرور اختصاصی (فقط برای کارکنان با یک رمز عبور) را دارند. هزینه این گزینه ۱۰ تا۲۰ هزار روبل ( ۱۶۰ تا۳۲۰ دلار) در ماه خواهد بود.

راه حل دیگر استفاده از هاستینگ روسیه است. این گزینه، قابل اعتماد تر و برای جلوگیری از قفل سایت شما کارآمد تر است. برای انتقال سایت به یک سرویس هاستینگ در روسیه، شانس ورود شرکت به  لیست سیاه فیلترینگ کمتر است. به نقل از مدیر فنی شرکت ثبت نام دامنه REG.RU، «این امن ترین راه است. اگر شما از خدمات میزبانی روسیه برای سرور خود استفاده کنید احتمال مسدود شدن سایت شما کاهش می یابد. هزینه انتقال هاستنگ ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار روبل (۱۶۰ تا ۱۶۰۰ دلار) است.»

منبع خبر: خبرگزاری ار.ب.کا

https://www.rbc.ru/own_business/۱۲/۰۵/۲۰۱۸/۵af۱۵۰۱۹۹a۷۹۴۷۶۱d۵۳۵۷b۱d

کد خبر 2711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =